Monday, December 20, 2010

Apabila "pakar" gagal membantu..

Salam..
Huhuhu...Dalam kekalutan menyiapkan Jadual Waktu 2011, tetiba laptop buat hal. Arghhhhh.. Stress sangat2 rasanya. Apa nak buat ya? Tiba2 laptop Hang... tak boleh nak buat ape2. Bila direstart, Masih tak berubah! So, segeralah aku mendapatkan bantuan-bantuan dari pakar. 

  • Pakar 1: Orang pertama yang aku nak buat rujukan sebab dia orang pertama yang terlintas di kepala. Tapi apakan daya... mesej berbunyi "yup, meeting" yang aku dapat. huhuhu..
  • Pakar 2: Technician sekolahku.. Mr Joe. Gagal dihubungi!.huhuhu
  • Pakar 3: Mr Adam.. mesej tak berbalas-balas.Aduhhh...
So, aku pun merenung lah laptop tu sorg2. Dengan harapan semuanya akan kembali pulih.. Dalam hati, dah sebak je.. air mata dah memang nak keluar. Huhuhu..Al-maklumlah... backup untuk jadual xde langsung. Yang lain tu tak penting sangat dah rasanya. Beberapa lama kemudian, (setelah dibiarkan) Maka laptopku nampak kembali normal. Macam normal lah maksudku! Alhamdulillah. Tapi TouchPad gagal berfungsi. Alamak.. Dalam dok stress macam tu, otak memang gagal membantu. So, fikir punya fikir barulah terlintas untuk menggunakan "en.mouse".. Huhuhuhu..lambatnya otakku berfungsi. Alhamdulillah.. sehingga sekarang...laptopku sudah boleh digunakan. 

Bila berjaya menyelesaikan masalah laptop aku ni, baru aku terfikir.. kenapalah aku susah2 nak menyusahkan orang bila laptop aku bermasalah tadi. Padahal kat sekolah, kalau tiada technician, akulah orang yang dicari untuk sebarang masalah berkaitan komputer..hehehe .. mungkin sebab aku adalah "Penyelaras Bestari ICT" di sekolah atau sebab aku adalah pemegang "Ijazah Sarjana Muda IT". Hehehehe..agaknya mungkin sebab laptop aku kurang memberi masalah. Rasanya last sekali laptop aku bermasalah adalah Skrin laptop pecah 2 tahun sudah. Selain tu memang takde. Oh ya! untuk tahun 2010 ni, laptopku terpaksa di format sebab virus dari Yahoo Messenger. Itu jer..hehehe.. janji semuanya sudah kembali normal kan? Tanpa meyusahkan orang lain plak tu..wahhhh..bangganya aku!


P/s : Mesti belajar berdikari k. Jangan manja2.. huhuhu

----Love & Faith : Cikgu Tie ----

0 comments: