Monday, December 12, 2011

Cinta... Hanya Untuk Orang Miskin

Salam semua..

Sekarang ni dah jarang menconteng di ruang blog kesayangan I ini. Rindu sangat2 kat rakan2 blogger. I Promise, lepas ni I akan rerajin lagi nk menconteng di sini dan membalas jejak2 korang semua. Al-maklumlah, sekarang kan cuti panjang! ngeh..ngeh..ngeh.. *gelak jahat3* Dan lagi satu, I rasa nk guna "I" menggantikan aku atau saya... boleh kan? Hahaha..blog haku..so, suka hati haku!

Sebenarnya... i bukan xde ape nak share. Tapi otak ini tidak tahu apa yang paling sesuai untuk dikarang. Jadi.. hari ni I nak bercerita pasal "Cinta, hanya untuk orang miskin" Hurmmm... sebelum tu, elok I cerita sebab ape tajuk ni I nk tulis. Actually, my mom and me takde kerja di suatu petang yang indah (hujan plak turun renyai-renyai). So, I terus switch on TV dan cerita dipilih ialah "Barbie.. The Island Princess" Hehehe.. cerita kanak2 riang je kan. Tengok punya tengok, ayat " Cinta hanya untuk orang miskin" terkeluar dari mulut 'Permaisuri jahat' dalam cerita tu. Then, I pun apa lagi terus letak that words on my YM status! Beberapa orang rakan mempersoalkannya....

Maksud Cinta menurut wikipedia yang di google

"Cinta adalah sebuah emosi dan kasih sayang yang kuat dan ketertarikan peribadi. Dalam konteks filosofi cinta merupakan sifat baik yang mewarisi semua kebaikan, perasaan belas kasih dan kasih sayang. Pendapat lainnya, cinta adalah sebuah aksi/kegiatan aktif yang dilakukan manusia terhadap objek lain, berupa pengorbanan diri, empati, perhatian, memberikan kasih sayang, membantu, menuruti perkataan, mengikuti, patuh, dan mau melakukan apapun yang diinginkan objek tersebut"

Jom kita pikirkan bersama..
1) Cinta hanya milik orang miskin -*Inilah nilai atau harta yang paling bernilai dalam diri dan hidup orang miskin. Cinta yang diberi seIKHLAS mungkin. Tidak mengharapkan intan berlian untuk dibayar harga cintanya. Sanggup hidup bersama susah dan senang, menempuh onak dan duri bersama-sama. Kita lihat sendiri orang-orang miskin, mereka erat menjalin cinta. Walaupun jerih dan perih mengharungi kehidupan hari ke hari.

2) Orang kaya tak ada rasa CINTA ke? My mom said, "mana ada cinta dalam diri orang kaya. Contoh2 pun diberi. Hurmmm..malas lah I nak bagi contoh2 tu kat sini. Korang pikir dan selidik sendiri lah. Hehe, maklumlah...orang kaya. Karang kalau I ter-contoh namanya kat sini..tak pasal2 kena bayar saman plak. Huhuhu, baik buat beli makanan. Boleh gak kenyang.

3) Miskin atau kaya, tidak merujuk pada harta kekayaan semata-mata. Mungkin juga seseorang tu miskin hatinya dari sifat2 angkuh, bongkak, dan bermegah2 dengan kekayaan. padahal sama je tu. hehe. Tu pasal ada orang2 kaya atau dengan kata lain putera-puteri raja dalam cerita yang aku sebut (Yang miskin dari sifat2 tamak) kat atas boleh fall in love dengan orang2 yang Miskin dengan harta, Tp kaya dengan Cinta dan budi bahasa.

4) Orang yang miskin pulak tak semuanya yang 'mengutamakan cinta'. Ada jugak yang memberi cinta untuk mendapatkan Harta. Maknanya kat sini, Cinta dia boleh dijual beli. Ish3..yang ni pun banyak gak dok berlaku. Ape lah sangat pada harta dan rupa. Semuanya akan boleh hilang dalam sekelip mata je kan. Pantang nampak yang kaya, habis digoda. Tak kiralah suami orang ke, kekasih orang ke..rembat je janji hidup senang. Pelik tul manusia.

Tapi.... kita ni kat mana erk? Mungkin no 1, 2, 3 atau 4? Atau... combination antara no 1 & 3, atau 1 & 4, atau 2 &3 atau 2 & 4 atau 3 & 4? Atau..kita ada kombinasi 3 jenis, atau semuanya ada? Hurmmm..dahsyat!

Bagi I, Cinta tak perlu menjadikan harta kekayaan sebagai kayu ukur. Cinta itu hadir tanpa dipaksa. Kalau kebetulan jodoh kita tu "Kaya" dengan harta, itu adalah rezeki. Tapi biarlah dia juga kaya dengan amal soleh, berbudi pekerti dan kekayaan peribadi yang membolehkan kita tersenyum walaupun dalam susah. Menggantikan tangis menjadi senyum, memberikan semangat di kala goyah, dan.. mencipta masa depan yang indah, membuang segala kenangan yang gundah.

Hurmmm.. sememangnya I tak pandai berpuitis, apatah lagi bermadah pujangga. Tapi, I suka sangat dengan Puisi kat bawah ni. Hayatilah!



Hurmm.. yang pentingnya, di saat ini.. aku rasa bersalah sangat2 pada seseorang. Yup, dia salah seorang student aku. Dah lama juga terpisah. Yelah, bila habis sekolah, masing2 bawa diri. Masa di sekolah dulu pun, aku bukannya rapat sangat dengan dia. Tapi.. pertemuan semula ni, menjadikan kami rapat. Kadang2 hampir terlupa yang dia adalah student aku. Dah jadi macam kawan plak. Sebenarnya, memang majoriti students aku memang rapat dengan aku. Kalau diaorang cuti, memang berkampung lah kat bilik kerja aku. Macam2 cerita nak bagitau. Dan aku, seronok plak melayan. Hurmmm... tapi, yang sorang ni.. lain skit. Mungkin lain banyak kot! Yang penting, aku rasa bersalah! Tapi, ape salah aku? Hadooiii... macam mana lah nak tido kalau cmni??


Love & Faith : Cikgu Tie

0 comments: